Hong Kong!

25 augustus 2015

Vanuit Chengdu zijn we met de bus naar Yibin gegaan, dit was 4 uur rijden. Yibin is een klein plaatsje waar we twee dagen hebben doorgebracht en eigenlijk heel weinig hebben gedaan. Er was ook vrij weinig te doen.. Donderdag hebben we in Yibin de trein gepakt richting Ghuangzhou en vanuit daar zijn we de grens over gegaan naar ons eindpunt.... Hong Kong! Naar Ghuangzhou moesten we 36 uur in de trein zitten, waar we een coupé mochten delen met twee moeders en hun kindjes, was lekker druk! In Ghuangzhou aangekomen moesten we de douane door en konden we eindelijk de trein nemen naar Hong Kong, wat gelukkig maar 2 uur was. In Hong Kong aangekomen was de reis naar ons hostel niet zo moeilijk, aangezien we midden in een van de grootste winkelgebieden zaten. We hebben ingecheckt en even uitgerust en ik ben aan het eind van de middag de winkelstraten gaan verkennen. Ik liep de straten door met open mond, om me heen kijkend naar alle gigantische gebouwen, drukke straten, alle kleine winkeltjes, constant tegen mensen aan botsend. Jezus, wat een stad. Geweldig :). Het is zo anders dan in China. Alles is Engels, heel veel mensen kunnen ook engels, dus we kunnen eindelijk gewoon communiceren, en we worden niet meer aangestaard, want hier zijn we gelukkig niet de enige "blanken". Ook was er gigantisch veel te zien in en rondom Hong Kong. Vrijdag ben ik naar Mongkok gegaan, wat ook een groot winkelgebied is met een grote souveniermarkt. Daarna ben ik naar een groot Buddhistisch klooster gegaan en een traditionele Chinese tuin die daar naast zat, erg mooi. Zaterdag viel helaas een beetje tegen.. Ik ging eerst naar een grote boulevard waar je de skyline van Hong Kong goed kon zien, ik had allemaal winkeltjes verwacht maar er was helemaal niks te doen, daarna ben ik naar Soho gegaan. Wat blijkbaar ook een grote winkelstraat was met allemaal souvenierwinkels. Maar ook dit was niet wat ik ervan had verwacht. Er waren wel wat winkeltjes, maar ik was er ook snel weer klaar. Dat was jammer, maar aan de andere kant is het ook al leuk om gewoon rond te wandelen door de kleine drukke straatjes. Er is overal zoveel te zien, je kunt gewoon met de metro naar een willekeurige plek en jezelf vermaken met rondwandelen. 's Avonds zijn we weer naar dezelfde boulevard gegaan om de skyline by night te bekijken en de "grote" lichtshow die elke avond plaatsvindt. Helaas was ook deze niet zo groot als verwacht, een paar lasertjes, maar alleen de skyline in het donker was al de moeite waard! Die was natuurlijk prachtig. Zondag zijn we 's morgens Victoria Peak opgegaan. Dit is een berg midden op Hong kong Island waar je met de tram omhoog kon. Boven op de berg had je een gigantisch uitzicht over Hong Kong met alle absurd grote flats die je allemaal perfect kon zien. Verder was boven weinig te doen en aangezien het heerlijk weer was besloot ik om naar Lamma Island te gaan. Dit is een eiland vlakbij Hong Kong waar je met de ferry heen kon. Het was 30 minuten in de ferry en ook van daaruit weer een prachtig uitzicht op de stad :). Lamma Island is een eiland die vooral bestaat uit heeeel veel natuur, met maar weinig inwoners. Op het eiland ben ik van de ene pier naar de andere gewandeld, dat was ongeveer 1,5 uur lopen waarbij je door de "bossen" loopt, langs de stranden en deels de berg beklimt, waardoor er ook weer erg mooie uitzichten waren over het eiland. Tijdens de wandeling zag je overal gigantische vlinders, maar ook... Gigantische spinnen... Sommige groter dan mijn hand. Ik was hier al op voorbereid, maar toen ik de eerste braaf in zijn webje zag zitten.. Pfff, ik wilde bijna terug de ferry instappen :). Maar ik heb het overleefd! En het was het zeker waard, wat een mooi eiland! En heerlijk om even in de natuur te zijn na al die grote steden.
De laatste dag in Hong Kong heb ik lekker rustig aan gedaan. Lekker uitslapen en daarna nog even naar de temple of ten thousand buddha's geweest. Onderweg kwam ik een Pools stelletje tegen die net als mij de weg niet konden vinden en zijn we samen naar de tempel geweest, was erg gezellig. De tempel lag boven op een berg en langs de trap naar boven stonden alleen maar buddha beelden. Eenmaal boven gekomen uiteraard weer een mooi uitzicht en een mooie tempel! Erg indrukwekkend al die buddha's.
's Avonds zijn Daan en ik voor de laatste keer gezellig wat gaan eten en daarna nog een keer gepoold, om het af te leren! En de volgende dag dan eindelijk met het vliegtuig terug naar huis na 7 weken... Wat een reis!