Chengdu

15 augustus 2015 - Chengdu, China

Dinsdagochtend om 11.20 uur zijn we vanuit Beijing met de trein vertrokken naar Chengdu. Deze reis heb ik vooral lekker kunnen slapen en kwamen we al snel de volgende ochtend om 8.00 uur aan. In Chengdu zat ons hostel redelijk ver van het centrum af, maar het station waar we aankwamen was wel dichtbij, dus zijn we eerst het hostel gaan zoeken om onze spullen daar vast neer te leggen. We zaten in een super knus backpackers hostel met allemaal engels sprekende mensen, heel erg fijn. Na het dumpen van de spullen zijn we naar een gigantisch winkelcentrum in de straat gegaan om op ons gemak te ontbijten. Toen we aan het ontbijten waren zagen we aan de overkant van het cafétje een grote gamehal met allemaal grijpmachines, schietspelletjes, dans en muziek spellen, etc. Daar moesten we natuurlijk ook even heen, dus daar hebben we een groot deel van de ochtend doorgebracht. In de middag zijn we weer terug gegaan naar het hostel om even een dutje te doen en lekker lam te wezen. 's Middags ben ik nog naar het Wenshu klooster geweest, dat achter ons hostel zat. Een groot Buddhistisch klooster met een grote tuin erbij. Heel mooi om te zien en hier heb ik lekker even rondgewandeld. 's Avonds zijn we op zoek gegaan naar Peter's Tex Mex restaurant, want daarvoor zijn we natuurlijk in China, voor het lekkere Mexicaanse eten! We hebben in totaal twee uur gedaan om bij het restaurant te komen, aangezien we het niet konden vinden, maar dat was uiteindelijk dubbel en dwars de moeite waard na onze heerlijke nachos en burritos!
De volgende dag besloten we maar meteen naar dé bezienswaardigheid van Chengdu te gaan: het Giant Panda Breeding Base. Dit is een gigantisch park waar ze er alles aan doen om zoveel mogelijk reuzepandas te fokken en in het wild te zetten, zodat ze uiteindelijk niet meer een bedreigde diersoort zijn. In plaats van de kleine hokken die de dieren in dierentuinen hebben, zie je de panda's hier in grote leefgebieden waar het natuurlijke leefgebied zo goed mogelijk is nagebootst. Wij waren zo vroeg mogelijk gegaan, om half 8 's morgens omdat de panda's dan nog in hun buitenverblijven zaten en nog actief waren. Ook was er nog bijna niemand in het park en konden we deze mooie dieren vanaf de eerste rang bekijken. Er waren verschillende verblijven waar panda's van verschillende leeftijdsfases zaten en bij elk verblijf waren er wel een paar te zien die lekker zaten te eten, of aan het stoeien waren, erg bijzonder om ze zo actief te zien! Ook was er een incubatieruimte waar we babypanda's in incubators konden zien. Tot slot was er ook nog een groot verblijf met rode panda's waar je door het verblijf kon wandelen en je de panda's overal om je heen kon zien klimmen in de bomen. Echt een super leuke ervaring :). Het was ook erg goed dat we vroeg waren, want toen we om 11 uur het restaurantje uitkwamen waar we wat hadden gegeten was het overal opeens bomvol met mensen. Wij zijn maar snel weer terug gegaan naar het hostel om nog even verder te slapen! Eigenlijk hebben we die dag vrij weinig gedaan en besloten we 's avonds om wél een keertje typisch Chinees te eten. We zijn daarom naar een typisch Hotpot restaurant geweest. Dit is blijkbaar een Chinese specialiteit waarbij je en grote pan op een vuurtje hebt met water er in. In dat water zitten vaak ook pepertjes om het extra pittig te maken (bij mij gelukkig niet). De streek waar we zitten, Sichuan, staat ook bekend om de heetste peper van China, dus "pittig" is niet zomaar "pittig" hier....... Bij de pan met water krijg je allemaal bakjes met verschillende groenten, vlees en noodles en die worden in het water gegooid om te koken. En dat pluk je vervolgens uit het water om met wat olie, sojasaus en knoflook op te eten. Het is eigenlijk een soort gourmetten, maar dan koken ipv bakken. Heeeel erg lekker was het wel!
Na het eten ben ik zelf nog naar Jinli straat geweest. Dit was een toeristische wijk/straat met allemaal knusse straatjes met heeel veel lampionnetjes en eettentjes en souvenirwinkeltjes. Weer hartstikke druk met toeristen natuurlijk, ik was er ook snel weer weg. Maar wel heel erg leuk om te zien en om wat rond te wandelen.
De volgende dag was echt de meest luie lamdag van heel de reis. We hebben tot half 1 in bed gelegen en hebben ondertussen ons reisplan aangepast. We zouden namelijk naar het Shunan bamboepark gaan, maar aangezien het slecht weer zou worden en het daarom waarschijnlijk gigantisch benauwd en stikheet zou zijn, zijn we van dit plan afgeweken en hebben we uitgezocht wat we als alternatief konden doen. Onze trein richting Hong Kong zou vertrekken vanuit Yibin (vlakbij dat park) daarom hebben we besloten om naar Yibin te gaan en vanuit daar een dagtripje te maken naar Zingong, waar wel wat leuke dingen te doen zijn. Dan hebben we ook nog 1 dagje in Yibin en kunnen we vanuit daar de trein nemen naar ons eindpunt!
Deze luie dag hebben we dus besteedt aan de laatste dingen boeken: hostel in Yibin en Hong Kong en hoeven we officieel niks meer te boeken! We hebben in het hostel nog lekker geluncht en ik ben nog even naar een groot "openlucht" winkelcentrum gegaan om maar even buiten te zijn. Hier heb ik wat rondgewandeld en wat gesnuffeld in een gigantische boekenwinkel en vervolgens ben ik om 19.00 uur weer teruggegaan naar het hostel om mee te doen met de Hotpot party die ze daar organiseerden. Daan haakte af, want die had na gisteren genoeg hotpot gezien voor de rest van de reis, maar ik ging weer lekker hotpotten! In de lobby hadden ze een grote tafel neergezet, met een grote pan op het vuur en allerlei bakjes met groentes er omheen en al snel zat heel de tafel vol en konden we lekker eten. Helaas was deze hotpot wel voor de bikkels en gewoon lekker pittig gemaakt, maar het was alsnog erg lekker en vooral ook heel gezellig. Ik heb veel kunnen kletsen met mensen over de verschillende reizen die ze maakten en ook al veel over mijn reis kunnen vertellen, heel erg leuk! Het was een erg gezellige avond en uiteindelijk ging ik weer lekker naar mn bedje toe om de volgende dag weer verder te gaan met onze reis.