Irkutsk

26 juli 2015 - Irkutsk, Rusland

Na een veel te lange treinreis kwamen we stinkend, hongerig en slaperig in Irkutsk aan en zijn we zo snel mogelijk met de taxi naar het hostel gegaan. In het hostel hadden we een 2 persoonskamer met ongeveer net zoveel ruimte als in de trein, maar een heerlijk bedje! De volgende dag zijn we eerst naar twee kerken, waar in één kerk baby's gedoopt werden en we bij de andere kerk nog een aparte bruiloft afterparty mee hebben gemaakt. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar het Znamensky klooster, waar we een spoedcursus "oversteken op Russische kruispunten" kregen van een zwerver die we 10 minuten eerder nog in een rivier zagen liggen. Helaas was hij te snel voor ons en glipte hij tussen de auto's door toen we even niet keken. Daardoor konden we niet bij het klooster komen en zijn we maar wat gaan eten. Tijdens het eten kwamen we er achter dat we ook met de bus naar het klooster konden, dat ging wat makkelijker! Het klooster was ook zeker de moeite waard, erg mooi! Vervolgens hebben we nog een avontuurlijke wandeling gemaakt door de achterbuurt van Irkutsk naar de "Our lady of Kazan church". Ook dubbel en dwars de lange wandeling waard (zie foto's). De volgende dag is Daan in Irkutsk gebleven en ben ik met minibusje naar Listvyanka gegaan, een touristisch dorpje aan het The Baikal Lake. Dit is het grootste en helderste zoetwater meer van de wereld. Het was 1,5 uur rijden en alleen de weg er naartoe was al erg mooi, omdat je het grootste deel ervan het meer al ziet langs de weg. Het was prachtig weer, wat het allemaal nog extra mooi maakte en waardoor ik lekker aan het strand heb kunnen genieten van het uitzicht. In het dorpje zelf was er weinig te doen, wat eettentjes, souvenirwinkeltjes en een toeristenmarkt met souvenirs en gerookte Omul. De Omul is een vis uit het Baikal meer wat daar helemaal hip is. Ze werden overal verkocht en je zag overal mensen al vis-etend zitten/lopen. Ik heb dus een beetje rondgelopen en aan het strand gezeten en ben al snel weer richting Irkutsk gegaan. Hier hebben we nog een lekkere burger op en toen was de dag weer voorbij!