Trein, heel veel trein

23 juli 2015 - Jekaterinenburg, Rusland

Onze volgende stop was Yekaterinburg. Om hier te komen zijn we zondag om 13.10 onze slaaptrein ingestapt, om de volgende dag rond 19.00 uur (Lokale tijd, 3 uur later dan NL) aan te komen. In totaal 27 uur in de trein, was nog best makkelijk vol te houden. We zaten in een coupé voor 4 personen. We mochten deze samen delen met een russisch stelletje en hun peuter, die uiteraard geen woord engels konden. Gelukkig was het kindje wel schattig en redelijk stil. Ik heb mezelf wel kunnen vermaken met veel lezen, slapen, naar buiten staren en muziek luisteren :). In Yekaterinburg hadden we een appartement geboekt die iemand genaamd Arman onderverhuurde. Bij het station hebben we Arman ontmoet en hij heeft ons in zijn super deluxe knalrode Porsch naar het appartement gebracht. Aardige kerel en mooi appartementje buiten het centrum in een nieuwbouwwijk. We zijn die avond de stad ingegaan, hebben wat gegeten en zijn er achter gekomen dat er vrij weinig te doen is in Yekaterinburg. De volgende dag was ons plan om een museum te bezoeken en de kerk in het centrum, maaaar Arman gaf ons als tip dat we heel goedkoop een Russische simkaart konden kopen met internet. Wij vonden dit interessant klinken en zijn op onderzoek uit gegaan. Na veel zoeken met wifi en op de trein/metrostations, is het ons (met heel veel dank aan Google Translate!!), gelukt om bij een jongeman op straat (ja, dit bleek de beste manier te zijn) een prepaidsimkaart te kopen voor 3 euro. Na een uur besteed te hebben aan het oplaadapparaat uit te vogelen hebben we de simkaart op kunnen laden en na 2 uur bezig te zijn geweest, hebben we het voor elkaar gekregen om voor 3 euro in totaal 3gb(!!!) aan internet te hebben, voor de rest van ons verblijf in Rusland. Dat is heel veel. Dus toen waren we blij, we konden opeens makkelijk de weg vinden, we konden dingen opzoeken over de stad, we konden socializen met thuis en we konden dingen vertalen! Nu wisten we eindelijk wat er precies in die broodjes zit die we al twee weken eten! En daar hebben we onze dag in Yekaterinburg aan besteedt. We hebben in een veel te grote supermarkt nog even inkopen gedaan, want de volgende dagen, jawel: 55 uur in de trein van Yekaterinburg naar Irkutsk. We gaan officieel Siberië in. De volgende dag, woensdag, zijn we met de trein om 12.10 uur vertrokken. We zaten gelukkig in precies dezelfde trein, dus helemaal prima en de eerste paar uur hadden we de coupe heerlijk voor onszelf. Al snel eerste stop kwam er een aardige Russische mevrouw bij ons zitten, maar was het gelukkig nog steeds heerlijk rustig. Jammer genoeg hield ons internet er ook na een paar uur mee op, beetje jammer. Nadat Daan, met zijn geweldige Russische skills, wat research had gedaan bleek dat ons internet maar voor een bepaalde regio was, maar dat we dit weer voor 50 cent per dag uit kunnen breiden naar alle regio's! Nou, waarom niet? Hebben we iets te doen in de trein, zoals mijn blog updaten! Nu nog 1,5 dag in de trein..